Rowerki treningowe - Jaki wybrać i jak trenować?

Rowerki treningowe - Jaki wybrać i jak trenować? Rowerki treningowe Trening w domu cieszy się dużą popularnością ze względu na szereg posiadanych zalet.

Posiadając sprzęt sportowy zawsze „pod ręką”, można regularnie ćwiczyć, niezależnie od pogody za oknem, aktualnego nastroju czy odległości, dzielącej nas od najbliższej siłowni. Powyższe czynniki wpływają negatywnie na, tak przecież ważną, systematyczność treningu, u wielu osób. Sprawdzoną receptą na te problemy wydaje się być rower stacjonarny.

Jakie opcje posiadają nowoczesne rowerki treningowe?
Urządzenia nowej generacji wyposażone są w liczne udogodnienia, sprzyjające skutecznemu treningowi. Do podstaw należy obliczanie spalanych kalorii czy wskazywanie dystansu. Można również systematycznie zwiększać i zmniejszać obciążenie, dopasowując je do założonego wcześniej planu ćwiczeń. Ogromną zaletą tego typu urządzeń jest możliwość śledzenia postępów w treningu, dzięki czemu można z dnia na dzień poprawiać wyniki i przekraczać własne granice. Nie jest bowiem żadnym sukcesem intensywne ćwiczenie raz na dwa tygodnie, wraz z późniejszym dochodzeniem do siebie przez tydzień.

Najlepsze rowery stacjonarne pozwalają na ustalenie programu regularnych aktywności oraz postawienie sobie celu, który można osiągnąć małymi krokami. Sensory dotykowe, pomagające kontrolować tętno, są dodatkowym narzędziem do obserwacji postępów.
W zależności bowiem od założeń treningu, to właśnie tętno powinno znajdować się na odpowiednim poziomie, zapewniającym np. spalanie zbędnych kalorii. Najlepsze urządzenia pozwalają na założenie kilku profili użytkowników, dzięki czemu ćwiczyć skutecznie może cała rodzina. Producenci starają się także zadbać o jak najmniejszą wagę oraz możliwość złożenia roweru, dzięki czemu zajmie on mniej miejsca w domu.
Warto sprawdzić, co sądzą osoby które już zakupiły konkretne rowerki treningowe. Opinie internautów będą przydatne przy podejmowaniu decyzji, ponieważ pozwolą pozyskać informacje o trwałości i bezawaryjności danego sprzętu oraz wskażą największe mankamenty poszczególnych modeli.

Jak trenować na rowerze stacjonarnym?
Podobnie, jak każdą inną aktywność fizyczną, również jazdę na rowerku stacjonarnym należy poprzedzić rozgrzewką. Rozciąganie mięśni oraz powolna jazda na początku treningu pozwolą wprawić organizm w odpowiedni rytm i zapobiegną pojawianiu się skurczy oraz kontuzji.
Właściwy trening powinien być oparty o określony plan (można w tym celu wykorzystać fabryczne oprogramowanie roweru). Z reguły jego celem jest odwzorowanie warunków, z którymi można się spotkać podczas jazdy na zwyczajnym rowerze, a więc uwzględnia on np. ukształtowanie terenu.
Dobrym programem na początek będzie spokojna jazda przez 5 minut i następujący po niej, intensywny 3-minutowy odcinek. Taką kombinację należy powtórzyć kilkukrotnie, za każdy razem zwracając uwagę na oddech i tętno. Aby trening był wszechstronny, warto zmieniać swoją pozycję podczas kolejnych serii.
Na rowerze stacjonarnym można jeździć będąc całkowicie wyprostowanym, pochylonym do przodu (w stronę kierownicy), na stojąco trzymając ręce na zewnętrznych częściach kierownicy oraz na stojąco, opierając niemal cały ciężar ciała na pedałach (kierownicę trzymając jedynie aby zachować równowagę). Każda z tych pozycji działa na organizm, a zwłaszcza mięśnie, w nieco inny sposób.
Pełny trening, poprawiający ogólną kondycję, powinien aktywizować jak najwięcej partii mięśniowych.

rowerek treningowy

Oprócz roweru stacjonarnego istnieje wiele innych, przydatnych przyrządów którymi można uzupełnić domowy trening, np. drążek do podciągania. Warto tworzyć większe serie, w których jazda na rowerze będzie przeplatana przez inne ćwiczenia. Miarą udanego treningu będą m.in. wylane „siódme poty”. Po odbyciu kilku bądź kilkunastu takich treningów, warto skontrolować tętno podczas jazdy. Jeżeli okaże się, że nie osiąga ono pożądanych parametrów, np. 60-75% maksymalnej wartości, należy zintensyfikować ćwiczenia.

Czas jazdy powinno się zwiększać średnio co tydzień, tak by nie przyzwyczajać organizmu do jednego poziomu wysiłku. Długotrwałe szlifowanie formy może dać znakomite efekty, jednak jest to proces rozłożony w czasie. Intensywny, kilkugodzinny trening od razu po wyjęciu roweru z pudełka i zmontowaniu go, może natomiast zniechęcić początkującego zawodnika i wywołać negatywne odczucia.

Rowerki treningowe a odchudzanie?
Najlepszym sposobem na utratę wagi jest połączenie zdrowej diety z ćwiczeniami. Jeżeli celem jest przede wszystkim pozbycie się zbędnych kilogramów, to odpowiednim rozwiązaniem będzie trening na rowerze stacjonarnym z użyciem interwałów. W przeciwieństwie do długotrwałej, jednostajnej jazdy, znacznie szybciej uruchamia on w organizmie „program” spalania podskórnej tkanki tłuszczowej. Należy rozpoczynać taki trening od bardzo małej intensywności (rozgrzewka), następnie na zmianę jeździć z przeciętną oraz bardzo wysoką intensywnością (podobnie jak w podawanym wcześniej przykładzie). Takich serii powinno się wykonać 5-8, a następnie poświęcić kilka minut na uspokojenie (wyciszenie) organizmu, jadąc tak samo jak podczas rozgrzewki.
This page uses cookie files to provide its services in accordance to Cookies Usage Policy. You can determine conditions of storing or access to cookie files in your web browser.
Close
pixel